donderdag 7 februari 2013

Kinderen ontdekken zelf waar eten vandaan komt

Verschenen in Huis aan Huis – woensdag 6 februari 2013 (Pagina 10)

 “Ik moet je zeggen dat ik geen groene vingers heb”, lacht Esther heupers. Zij is de initiatiefnemer van Jeugdtuinen Enschede. Samen met 11 vrijwilligers zorgt zij dat de kinderen in Enschede Noord weer buiten bezig zijn.

“Mijn zus vertelde over de jeugdtuinen in Zwolle. Dat idee inspireerde me zo, dat ik deze tuinen nu ook graag wil realiseren in Enschede”. De jeugdtuinen zijn bedoeld voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar. Ze kunnen hun eigen groenten verbouwen en ook fruit en bloemen kweken. Heupers: “ik wil graag kinderen laten zien waar het voedsel vandaan komt. Wat je nu vaak ziet is dat kinderen achter de beeldbuis zitten en niet buiten komen. Ik wil juist voor die kinderen iets bieden zodat ook zij iets leuks hebben en waar ze ook van kunnen profiteren. Ik kan ze natuurlijk vertellen dat aardappels onder de grond groeien maar het is veel mooier als ze daar zelf achter komen.” Het is de bedoeling dat de kinderen rond april of mei kunnen tuinieren in Enschede Noord. Waar de tuinen precies komen te liggen kan Heupers nog niet met zekerheid zeggen. “Ik hoop dat we het volgende week horen van de gemeente. We zijn nu met een groep van 11 vrijwilligers die allemaal iets hebben met tuinieren. Het zijn creatieve mensen die kunnen bijdragen om een groen project te realiseren. Ik hoop op een goedlopend project die vooral door de buurt gedragen wordt en waar de kinderen veel plezier aan kunnen beleven”.

1 opmerking: